Alla inlägg den 23 juli 2015

Av Simona - 23 juli 2015 22:17

"Jävla feminist", "men om du är feminist hatar du ju män", "men varför snackar ni BARA om tjejer, det leder ju fan inte till jämställdhet". Som feminist får jag höra dessa uttalanden dagligen. Så fort jag nämner att jag är en feminist till en kille spärrar han upp ögonen och backar undan. För om jag är feminist vill han inte vara för nära. För feminister hatar ju män. 


Jag är så trött på detta. Nej, jag hatar inte män. Nej, jag hatar inte män. Nej, nej, nej!


Jag vill ha jämställdhet, att män och kvinnor inte genomsyras av samhällets strukturer, att våldtäkter inte ska ske, att jag med mitt kvinnliga kön kan ha sexuella relationer med vem jag vill utan att bli stämplad, att löneskillnaderna ska minska och att stereotyperna ska elimineras och försvinna(etc.).


Och om du frågar mig är hat ingen bra lösning. Manshat är inget jag stödjer. Jag förstår många feministers argument där de menar att masnhat inte skadar någon men att kvinnohat gör det.


Men varför hata? Varför hata när man kan älska? Jag hatar inte män men jag förstår de som gör det, eftersom att män faktiskt ÄR passiva förtryckare. Dock vill jag inte hata någon eftersom att jag anser att det gör att fokuset ligger på masnhat istället för de åtgärder som bör göras för att vi ska få ett mer jämlikt samhälle. 

 

http://nyheter24.se/maktkamp24/771147-vad-ar-en-feminist

 

tb


Av Simona - 23 juli 2015 21:31

Ovido - Quiz & Flashcards